تست مادر چیست؟

test mam

اگه این محصول باشه میخری؟
نظرت درباره محصول جدیدم چیه؟
حاضری چقدر پول بدی برای یه همچین چیزی؟
یه ایده جدید دارم، به نظرت جواب میده؟

این ها سوال های بدی به حساب میان. چرا؟

تست مامان میگه اینکه چطور سوالی را مطرح می‌کنیم روی پاسخی که دریافت می‌کنیم تأثیر میذاره. مثلا ممکنه یه سری سوالاتی بپرسیم و بعد با جوابشون فکر کنیم که ایده‌مون خوب بود و یه جورایی تایید کاری که داریم انجام میدیم باشه و بعد هم حس کنیم که ایده سنجی انجام دادیم و الان دیگه میتونیم با اطمینان کارمون رو جلو ببریم. اما وقتی محصولمون رو تولید میکنیم میبینیم نتیجه با بازخوردی که از بقیه گرفته بودیم متفاوت است و انگار ایده امون آنقدرها هم خوب نبوده! اما چرا؟

راب فیتز پاتریک توی کتاب تست مامان سعی داره بگه که جواب‌هایی که از سوال‌های بد میگیریم معمولا از روی رودربایستی یا بی‌حوصلگی بوده و اون آدم‌ها صرفا برای اینکه جواب داده‌باشن یا شما رو خوشحال کنن (مثل مامانتون) جواب مثبت بهتون دادن که به اصطلاح دلتون رو نشکنن. خب حالا به نظرتون چه سوال‌هایی ، سوال خوب به حساب میاد؟

 

اخیراً چه محصولاتی خریداری کردید؟

از کجا اون محصول رو خریداری کردی؟

چطوری از اون محصول استفاده میکنی؟

تجربه استفاده از چنین محصولی رو داشتی؟

چه چالش هایی برای استفاده از این محصول داری؟

 

این سوال ها بر اساس ایده شما میتونه شخصی سازی بشه.

 سوالی خوب هست که کمترین تأثیر را روی مخاطب بگذاره و باعث سوگیری اون ها نشه. وقتی از آدم ها بپرسیم اخیراً چه محصولاتی خریداری کردی؟ یا از کجا اون محصول رو خریدی؟ در واقع داریم درباره چیزی میپرسیم که براش اتفاق افتاده و طرف مقابل در جواب بهتون میگه که چطوری با مسئله ای که داشته برخورد کرده و فرایند خرید یا عدم خریدش چطوری بوده.

باشنیدن چالش ها و نیازهای مشتری می بینیم که شاید چیزی که توی ذهن ما اهمیت زیادی داشته و چالش بزرگی بوده، از نظر مشتری اصلا چالش نیست و داره با روش های ساده مشکلش رو حل میکنه و واقعا نیاز نداره هزینه(مالی یا فکری) بیشتری بده و از محصول یا ویژگی جدید محصول ما استفاده کنه.

حتی دربارۀ اینکه چقدر حاضر هستند پول بدن هم اگه رو به گذشته سوال کنیم، امکان اینکه به عدد واقعی تری برسیم بیشتره. مثلا آخرین باری که فلان محصول رو خریدی چقدر بابتش پول دادی؟ پس اگه میخواییم واقعا پول دربیاریم و محصولمون رو بر اساس نیاز مشتری تولید کنیم، یکم برای ایده سنجی و طراحی سوال‌هایی که میخواییم از مشتری های بالقوه بپرسیم، بیشتر وقت بذاریم!

لینک کوتاه: http://waveacc.ir/RPgvf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.